Academic procrastination and its relationship with anxiety in sixth semester students of the psychology degree at UDELAS, Panama headquarters

Authors

  • Edward Gómez Instituto de la Defensa Pública de Panamá, Órgano Judicial

Keywords:

anxiety, academic self-regulation, emotional self-regulation, emotions, academic procrastination, academic performance

Abstract

Academic procrastination is based on the idea that homework causes a certain level of emotional distress, such as anxiety, and as a consequence the student postpones their academic activities. The objective of this article is to analyze the correlation between academic procrastination and trait anxiety. To collect the data, two evaluation instruments were applied using the Likert scale format, the first of them is the academic procrastination scale (EPA) adapted by Óscar Álvarez (2010), and the second instrument is the self-descriptive inventory of Trait anxiety (IDARE) by Gorsuch, Lushene, and Spielberger (1970). The selected population was 30 sixth-semester psychology undergraduate students. The results allow us to affirm that, if there is a relationship between academic procrastination and trait anxiety, the different dimensions and their correlations were analyzed, obtaining a very low positive correlation of 0.17 between the components of postponement of activities and the presence of anxiety, on the other hand, the dimensions of academic self-regulation and the presence of anxiety a low negative correlation of -0.26. In addition, to solve the problem studied, an intervention proposal was designed that consists of a program that provides tools such as emotional self-regulation and self-motivation, to address academic procrastination. As for the treatment of anxiety, relaxation techniques such as Mindfulness and Jacobson's progressive relaxation technique are included.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez Ibáñez, M. (2018). “Niveles de procrastinación en estudiantes de 4to. Y 5to. Bachillerato de un colegio privado de la ciudad de guatemala”. Tesis de grado. Universidad rafael landívar. Obtenido de: http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2018/05/42/Alvarez-Maria.pdf

Álvarez, J., Aguilar , J., & Lorenzo, J. (2012). La Ansiedad ante los Exámenes en Estudiantes Universitarios: Relaciones con variables personales y académicas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 333-354. Obtenido de Redalyc - Electronic Journal of Research in Educational Psychology: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293123551017

Barreto Espinoza , M. (2015). Relajación en estados de ansiedad y procrastinación en ingresantes a la facultad de ciencias sociales 2015. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Tumbes, Lima, Perú. Obtenido de: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/4543/Barreto_em.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Carranza, R., & Ramírez, A. (2013). Procrastinación y características demográficas asociados en estudiantes universitarios. Apuntes Universitarios, 3(2). Obtenido de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4515369

Chávez Ferrer , E. (2015). Procrastinacion crónica y ansiedad estado-rasgo en una muestra. (Tesis de pregrado). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú. Obtenido de http://hdl.handle.net/20.500.12404/6022

Dominguez Lara, S. (2016). Revista Evaluar. Datos normativos de la Escala de Procrastinación Académica en estudiantes de psicología de Lima, 16(1). Obtenido de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar

Gil-Tapia, L., & Botello Príncipe, V. (2018). Procrastinación académica y ansiedad en estudiantes de Ciencias de la Salud de una Universidad de Lima Norte. CASUS. Revista De Investigación Y Casos En Salud, 3(2), 89-96. Obtenido de: https://pdfs.semanticscholar.org/2143/3f662cbba8c9daa7faebb9eeb413fc621f42.pdf

Gorsuch, R., Lushene, R., & Spielberger, C. (1970). Inventario de la ansiedad rasgo-estado (idare, versión en español del stai [state trait – anxiety inventary]). Universidad de Lima. Obtenido de: http://www.ulima.edu.pe/pregrado/psicologia/gabinete-psicometrico/inventario-de-la-ansiedad-rasgo-estado-idare-version-en

Hernández, R; Fernández, C & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw - Hill Interamericana. México, D.F., 5ta edición 2010.

Ibáñez, M. J. A. (2018). Niveles de procrastinación en estudiantes de 4to. Y 5to. Bachillerato de un colegio privado de la ciudad de Guatemala. Obtenido de: http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2018/05/42/Alvarez-Maria.pdf

IBM Corp. Released (2016). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 24.0. Armonk, NY: IBM Corp. Obtenido de: https://www.ibm.com/support/pages/how-cite-ibm-spss-statistics-or-earlier-versions-spss

Mamani Guerra, S. E. (2017). Relación entre la procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes universitarios pertenecientes al primer año de estudios de una universidad privada de Lima Metropolitana.Obtenido de: https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/1042

Natividad Sáez, L. (2014). Análisis de la procrastinación en estudiantes universitarios. (Tesis Doctoral). Universitat de Valéncia. Obtenido de: https://www.academia.edu/8946570/UNIVERSITAT_DE_VALÈNCIA

Pardo Bolívar, D., Perilla Ballesteros, L., & Salinas Ramírez, C. (2014). Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14(1). (Universidad El Bosque , Ed.) Bogota, Colombia: Facultad de Psicología de la Universidad El Bosque. Obtenido de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5493101

Rodriguez, A., & Clariana, M. (2017). Procrastinación en estudiantes universitarios: su relación con la edad y el curso académico. Revista Colombiana de Psicología, 26(1), 45-60. Obtenido de: http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:iTw2EZEvHYUJ:scholar.google.com/+Rodr%C3%ADguez,+A.,+%26+Clariana+,+M.+(2016).&hl=es&as_sdt=0,5

Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387-394.

Spielberger , C. (1980). Tensión y Ansiedad. México: Editorial Harla.

Spielberger, C. (1972). Anxiety: Currents Trends in Theory and Research, vol 1. Nueva York: Academic Press.

Published

2024-01-01

How to Cite

Gómez, E. (2024). Academic procrastination and its relationship with anxiety in sixth semester students of the psychology degree at UDELAS, Panama headquarters. REDES, 1(16), 145–156. Retrieved from https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/redes16-9