Development of skills for mobile learning in students of the Academic Program in Chiriquí

Authors

  • Melucipa Abad Moreno Pimentel Facultad de Ciencias Médicas y Clínicas, Universidad Especializada de las Américas (UDELAS), Extensión Chiriquí Ciudad de Panamá
  • José Araúz Facultad de Ciencias Médicas y Clínicas, Universidad Especializada de las Américas (UDELAS), Extensión Chiriquí Ciudad de Panamá
  • Julio C. Lezcano Facultad de Ciencias Médicas y Clínicas, Universidad Especializada de las Américas (UDELAS), Extensión Chiriquí Ciudad de Panamá

Keywords:

attitude, mobile learning, competences, mobile device, distance learning, strategies

Abstract

The research assesses the relevance between the distance learning strategies applied by teachers and the skills for mobile learning developed by students of the UDELAS Academic Program in Chiriquí. Using a mixed transformative sequential design, the action-reflection interaction in the use of mobile devices was studied. Although students value the creation of summaries, maps, analysis, and other practices, there is little correlation between the applied strategies and the mobile learning skills developed by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arismendy Escobar, J. K. Zuluaga Idárraga, C. E. y Mesa Moreno, A. (2021). La enseñanza virtual: socialización de experiencias en la formación en diseño. Medellín, Corporación Universitaria Remington.

Bernal Bravo, C. (Coord.), Luque de la Rosa, A. (Coord.) y Serrano, N. C. (Coord.) (2022). Conocimientos e implicaciones prácticas para la innovación educativa. Madrid, Dykinson.

Hervás-Gómez, C. (Ed.), Vázquez Cano, E. (Ed.) y Fernández Batanero, J. M. (Ed.) (2019). Innovación e investigación sobre el aprendizaje ubicuo y móvil en la educación superior. Barcelona, Ediciones Octaedro, S.L.

Ladrón de Guevara, M. Á. (2019). Selección, elaboración, adaptación y utilización de materiales, medios y recursos didácticos en formación profesional para el empleo. Editorial Tutor Formación.

Malagón Plata, L. A. (2019). Prácticas pedagógicas y educación a distancia. Sello Editorial Universidad del Tolima.

Malagón Plata, L. A. Rodríguez Rodríguez, L. H. y Ñañez Rodríguez, J. J. (2019). Prácticas pedagógicas y educación a distancia. Sello Editorial Universidad del Tolima.

Rodríguez Martínez, A., Sánchez, J. M. D. L. y García Raboso, C. (2021). Aula virtual: cómo plantear las clases a distancia y no morir en el intento. Wolters Kluwer España.

Sánchez Soto, M. A. Mora Aristega, A. M. y Zumba, G. R. (2021). Estrategias y metodologías de enseñanza para el aprendizaje activo en la Educación Superior. Editorial Tecnocientífica Americana.

Delgado de Medina, M. (1 de octubre, 2017). Investigar a distancia. Otras Voces en Educación. https://otrasvoceseneducacion.org/archivos/246786

Guadamuz-Villalobo, J. (2020). Primeros pasos del aprendizaje móvil en Costa Rica: Uso de WhatsApp como medio de comunicación en el aula. En Revista electrónica Educare 24 (2). https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582020000200369&script=sci_arttext#B11

Prado, J. F. (2020). El aprendizaje móvil y los objetivos de desarrollo sostenible en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 12(4). Recuperado en 24 de enero de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000400230&lng=es&tlng=es

Urribarri, R. (junio 2021). Panamá: la brecha digital en las noticias. XVIII Congreso Nacional de Ciencia y Tecnología APANAC, llevado a cabo de manera virtual en Panamá. https://revistas.utp.ac.pa/index.ph

Published

2024-01-01

How to Cite

Moreno Pimentel, M. A., Araúz, J., & C. Lezcano, J. (2024). Development of skills for mobile learning in students of the Academic Program in Chiriquí. REDES, 1(16), 9–27. Retrieved from https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/redes16-1