Autonomous learning and attitude towards scientific research in UDELAS Chiriqui students
Keywords:
attitude towards research, autonomous learning, constructivism, learning strategies, university studentsAbstract
One of the challenges of higher education institutions today is to promote the interest of teachers and students in research in order to achieve a favorable impact on scientific production. In this sense, the present investigation was carried out in order to establish the association between autonomous learning skills and the attitude towards scientific research in students of advanced levels of undergraduate degrees of the Specialized University of the Americas, Chiriquí Extension. For this, a nonexperimental cross-sectional design and a study in descriptive and correlational modality were used. The participants were 185 students who were in the sixth, eighth and tenth semester of studies. As instruments, the Self-Employment Strategies Questionnaire (CETA) and the Scale of Attitudes towards Research Revised (EACIN-R) were used. The results showed a moderate level of development of the autonomous learning strategies, being the extension and exam preparation strategies the most used and the collaborative ones the least used. Regarding the attitude towards research, moderate favorable levels were observed, although there was a relevant discrepancy between the assessment of the research and the interest in becoming effectively involved in research activities. In turn, relevant differences were revealed by faculty, although not based on gender. In accordance with the proposed hypothesis, a direct and positive correlation was found between the autonomous learning strategies and the attitude towards.
Downloads
References
Acón, E., Fonseca, K., Artavia, L. y Galán, E. (2015). Conocimientos y actitudes hacia la investigación científica en estudiantes de medicina de una Universidad Privada de Costa Rica, 2015. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo 8(4) ,217-221. https://goo.su/kuzQUW
Ajzen, I. y Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
Aldana, G., Babativa, D., Caraballo, G. y Rey, C. (2020). Escala de actitudes hacia la investigación (EACIN): evaluación de sus propiedades psicométricas en una muestra colombiana. Revista CES Psicología., 13 (1), 89-103. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.6
Aldana, G., Caraballo, G., y Babativa, D. (2016). Escala EACIN para medir actitudes hacia la investigación: validación de contenido y confiabilidad. Aletheia, 8 (2) ,104- 126.
https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/325
Allport, G. (1935). Attitudes. En C. M. Murchison (comp.), Handbook of Social Psychology, Reading, Mass., Addison-Wesley.
Alonso, T., Alonso R. y Valadez, D. (2015). Actitud hacia la investigación científica de estudiantes de enfermería. CuidArte 4(7), 22-35. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=100918
Arellano, C., Hermoza, R., Elías, M. y Ramírez, M. (2017). Actitud hacia la investigación de estudiantes universitarios en Lima, Perú. Revista de la Fundación Educación Médica, 20(4), 191-197. https://dx.doi.org/10.33588/fem.204.901
Benoit, C. (2021). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la producción de textos escritos. Praxis & Saber, 12(30), 192-208. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n30.2021.11930
Chara, P. y Olortegui, A. (2018). Factores asociados a la actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios de enfermería. Revista de Investigación y Casos de Salud CASUS, 3(2), 83-88. https://goo.su/upBfhY
Cruz, J., Pinedo, G. y Lescano, Y. (2021). Actitud hacia la investigación: un análisis afectivo, cognoscitivo y conductual en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (29), 20-26. https://goo.su/IIW53SO
Delgado, L. (2016). Universidad e Investigación. Revista Estomatológica Herediana, 26(2), 61-62. https://dx.doi.org/10.20453/reh.v26i2.2866
Estrada, E., Córdova, F., Gallegos, N., y Mamani, H. (2021). Actitud hacia la investigación científica en estudiantes peruanos de educación superior pedagógica. Apuntes Universitarios, 11(3), 60–72. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.691
Fortoul, M. (2017). Los distintos tipos de saberes en las escuelas: su relevancia en la formación de sujetos. Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, 13 (47), 171-196. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34252306005
Gálvez, N., Gonzáles, Y. y Monsalve, M. (2019). Actitud hacia la investigación científica al final de la carrera de enfermería en Perú. Gaceta Médica Boliviana, 42(1), 32-37. https://goo.su/kuzQUW
Hernández, I., Lay, N., Herrera, H., y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 27(2), 242-255. file:///C:/Users/usuario/Downloads/Dialnet-EstrategiasPedagogicasParaElAprendizajeYDesarrollo-7927662%20(1).pdf
Ibarra, M, y Rodríguez G. (2011). Aprendizaje autónomo y trabajo en equipo: reflexiones desde la competencia percibida por los estudiantes universitarios. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14 (4) 73-85. Recuperado de http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/enrevista/article/view/1153
Lebrija, A. (2018). Modelo de formación de profesores-investigadores a través de comunidades de aprendizaje e investigación, Tesis de Maestría, Universidad Especializada de las Américas, Ciudad de Panamá, Panamá: http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/57
Loayza, J. (2021). Actitudes hacia la investigación científica y estadística en estudiantes de Psicología. Revista de Investigación de Ciencias Sociales y Humanidades, 8 (2), 67-76. https://doi.org/10.30545/academo.2021.jul-dic.6
López, M. (2010). Diseño y análisis del Cuestionario de Estrategias de Trabajo Autónomo (CETA) para estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 15 (1), 77-99.: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17512968005
Mercado, M. (2019). Actitudes hacia la investigación en los estudiantes de la carrera de Medicina Humana de la Universidad Peruana Los Andes. Educación médica, 20, 95-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.012
Meza, V. (2019). Actitudes hacia la investigación y la estadística en los estudiantes de la Universidad Peruana Unión. Tesis de Maestría. Universidad Peruana Unión, Perú. https://goo.su/iXbZ7qp
Montenegro, R., y Lebrija, A. (2021). Udelistas en pro de la investigación: formación de estudiantes a través de comunidades de investigación. REDES, 1(13), 139-151. https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/141
Palacios, L. (2021). Una revisión sistemática: Actitud hacia la investigación en universidades de Latinoamérica. Comuni@cción, 12(3), 195-205. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.533
Pegalajar, M. (2020). Estrategias de trabajo autónomo en estudiantes universitarios noveles de educación. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 29-46. https://goo.su/PoFaJJp
Rivadeneira, E. y Silva, R. (2017). Aprendizaje Basado en la investigación en el trabajo autónomo y en equipo. Negotium, 13 (38), 5-16. https://www.redalyc.org/pdf/782/78253678001.pdf
Rodríguez, R. (2017). Actitudes hacia la investigación en los participantes de postgrado de la Universidad Nacional Abierta. Gestión, 2(1), 29-54. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7467975.pdf
Rodríguez, Y.; Sihuay, K.; y Pérez, V. (2018). Producción científica y percepción de la investigación por estudiantes de odontología. Educación Médica, 19(1), 19-22. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316301504
Rojas, H.; Méndez, R. y Rodríguez, A. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8 (2), 216-229. file:///C:/Users/usuario/Downloads/Dialnet-IndiceDeActitudHaciaLaInvestigacionEnEstudiantesDe-4265852.pdf
Ruíz, F. (2017). Aprendizaje autónomo y competencias investigativas en estudiantes de Fundamentos de Administración de la carrera de Administración de la Universidad Privada TELESUP-año 2017. https://goo.su/UoX4sN
Silva, S., Zúñiga, J, Ortega, C., Yau, A., Castro, F., Barría, J., Lalyre, A., Rodríguez, E., Lezcano, H y Ortega, L. (2013). Conocimientos y actitudes acerca de la investigación científica en los estudiantes de medicina de la Universidad de Panamá. Archivos de Medicina, 9(3), 1-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4417878
UNESCO (2015). La investigación es clave para conseguir los Objetivos del Desarrollo Sostenible, según un informe de la UNESCO. https://es.unesco.org/news/investigacion-es-clave-conseguir-objetivos-del-desarrollo-sostenible-segun-informe-unesco
UNESCO (2021). UNESCO Science Report: La carrera contrarreloj por un desarrollo más inteligente. https://www.unesco.org/reports/science/2021/en
Universidad Especializada de las Américas [UDELAS] (2020). Plan Estratégico 2019-2023. Panamá: UDELAS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REDES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.