Autonomous learning and attitude towards scientific research in UDELAS Chiriqui students

Authors

  • Irvin Guerra Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano, Extensión UDELAS Chiriquí
  • Susana Díaz Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educaciòn Social y Desarrollo Humano, Extensión UDELAS Chiriquí

Keywords:

attitude towards research, autonomous learning, constructivism, learning strategies, university students

Abstract

One of the challenges of higher education institutions today is to promote the interest of teachers and students in research in order to achieve a favorable impact on scientific production. In this sense, the present investigation was carried out in order to establish the association between autonomous learning skills and the attitude towards scientific research in students of advanced levels of undergraduate degrees of the Specialized University of the Americas, Chiriquí Extension. For this, a nonexperimental cross-sectional design and a study in descriptive and correlational modality were used. The participants were 185 students who were in the sixth, eighth and tenth semester of studies. As instruments, the Self-Employment Strategies Questionnaire (CETA) and the Scale of Attitudes towards Research Revised (EACIN-R) were used. The results showed a moderate level of development of the autonomous learning strategies, being the extension and exam preparation strategies the most used and the collaborative ones the least used. Regarding the attitude towards research, moderate favorable levels were observed, although there was a relevant discrepancy between the assessment of the research and the interest in becoming effectively involved in research activities. In turn, relevant differences were revealed by faculty, although not based on gender. In accordance with the proposed hypothesis, a direct and positive correlation was found between the autonomous learning strategies and the attitude towards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acón, E., Fonseca, K., Artavia, L. y Galán, E. (2015). Conocimientos y actitudes hacia la investigación científica en estudiantes de medicina de una Universidad Privada de Costa Rica, 2015. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo 8(4) ,217-221. https://goo.su/kuzQUW

Ajzen, I. y Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

Aldana, G., Babativa, D., Caraballo, G. y Rey, C. (2020). Escala de actitudes hacia la investigación (EACIN): evaluación de sus propiedades psicométricas en una muestra colombiana. Revista CES Psicología., 13 (1), 89-103. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.6

Aldana, G., Caraballo, G., y Babativa, D. (2016). Escala EACIN para medir actitudes hacia la investigación: validación de contenido y confiabilidad. Aletheia, 8 (2) ,104- 126.

https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/325

Allport, G. (1935). Attitudes. En C. M. Murchison (comp.), Handbook of Social Psychology, Reading, Mass., Addison-Wesley.

Alonso, T., Alonso R. y Valadez, D. (2015). Actitud hacia la investigación científica de estudiantes de enfermería. CuidArte 4(7), 22-35. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=100918

Arellano, C., Hermoza, R., Elías, M. y Ramírez, M. (2017). Actitud hacia la investigación de estudiantes universitarios en Lima, Perú. Revista de la Fundación Educación Médica, 20(4), 191-197. https://dx.doi.org/10.33588/fem.204.901

Benoit, C. (2021). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la producción de textos escritos. Praxis & Saber, 12(30), 192-208. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n30.2021.11930

Chara, P. y Olortegui, A. (2018). Factores asociados a la actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios de enfermería. Revista de Investigación y Casos de Salud CASUS, 3(2), 83-88. https://goo.su/upBfhY

Cruz, J., Pinedo, G. y Lescano, Y. (2021). Actitud hacia la investigación: un análisis afectivo, cognoscitivo y conductual en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (29), 20-26. https://goo.su/IIW53SO

Delgado, L. (2016). Universidad e Investigación. Revista Estomatológica Herediana, 26(2), 61-62. https://dx.doi.org/10.20453/reh.v26i2.2866

Estrada, E., Córdova, F., Gallegos, N., y Mamani, H. (2021). Actitud hacia la investigación científica en estudiantes peruanos de educación superior pedagógica. Apuntes Universitarios, 11(3), 60–72. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.691

Fortoul, M. (2017). Los distintos tipos de saberes en las escuelas: su relevancia en la formación de sujetos. Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, 13 (47), 171-196. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34252306005

Gálvez, N., Gonzáles, Y. y Monsalve, M. (2019). Actitud hacia la investigación científica al final de la carrera de enfermería en Perú. Gaceta Médica Boliviana, 42(1), 32-37. https://goo.su/kuzQUW

Hernández, I., Lay, N., Herrera, H., y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 27(2), 242-255. file:///C:/Users/usuario/Downloads/Dialnet-EstrategiasPedagogicasParaElAprendizajeYDesarrollo-7927662%20(1).pdf

Ibarra, M, y Rodríguez G. (2011). Aprendizaje autónomo y trabajo en equipo: reflexiones desde la competencia percibida por los estudiantes universitarios. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14 (4) 73-85. Recuperado de http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/enrevista/article/view/1153

Lebrija, A. (2018). Modelo de formación de profesores-investigadores a través de comunidades de aprendizaje e investigación, Tesis de Maestría, Universidad Especializada de las Américas, Ciudad de Panamá, Panamá: http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/57

Loayza, J. (2021). Actitudes hacia la investigación científica y estadística en estudiantes de Psicología. Revista de Investigación de Ciencias Sociales y Humanidades, 8 (2), 67-76. https://doi.org/10.30545/academo.2021.jul-dic.6

López, M. (2010). Diseño y análisis del Cuestionario de Estrategias de Trabajo Autónomo (CETA) para estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 15 (1), 77-99.: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17512968005

Mercado, M. (2019). Actitudes hacia la investigación en los estudiantes de la carrera de Medicina Humana de la Universidad Peruana Los Andes. Educación médica, 20, 95-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.012

Meza, V. (2019). Actitudes hacia la investigación y la estadística en los estudiantes de la Universidad Peruana Unión. Tesis de Maestría. Universidad Peruana Unión, Perú. https://goo.su/iXbZ7qp

Montenegro, R., y Lebrija, A. (2021). Udelistas en pro de la investigación: formación de estudiantes a través de comunidades de investigación. REDES, 1(13), 139-151. https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/141

Palacios, L. (2021). Una revisión sistemática: Actitud hacia la investigación en universidades de Latinoamérica. Comuni@cción, 12(3), 195-205. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.533

Pegalajar, M. (2020). Estrategias de trabajo autónomo en estudiantes universitarios noveles de educación. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 29-46. https://goo.su/PoFaJJp

Rivadeneira, E. y Silva, R. (2017). Aprendizaje Basado en la investigación en el trabajo autónomo y en equipo. Negotium, 13 (38), 5-16. https://www.redalyc.org/pdf/782/78253678001.pdf

Rodríguez, R. (2017). Actitudes hacia la investigación en los participantes de postgrado de la Universidad Nacional Abierta. Gestión, 2(1), 29-54. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7467975.pdf

Rodríguez, Y.; Sihuay, K.; y Pérez, V. (2018). Producción científica y percepción de la investigación por estudiantes de odontología. Educación Médica, 19(1), 19-22. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316301504

Rojas, H.; Méndez, R. y Rodríguez, A. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8 (2), 216-229. file:///C:/Users/usuario/Downloads/Dialnet-IndiceDeActitudHaciaLaInvestigacionEnEstudiantesDe-4265852.pdf

Ruíz, F. (2017). Aprendizaje autónomo y competencias investigativas en estudiantes de Fundamentos de Administración de la carrera de Administración de la Universidad Privada TELESUP-año 2017. https://goo.su/UoX4sN

Silva, S., Zúñiga, J, Ortega, C., Yau, A., Castro, F., Barría, J., Lalyre, A., Rodríguez, E., Lezcano, H y Ortega, L. (2013). Conocimientos y actitudes acerca de la investigación científica en los estudiantes de medicina de la Universidad de Panamá. Archivos de Medicina, 9(3), 1-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4417878

UNESCO (2015). La investigación es clave para conseguir los Objetivos del Desarrollo Sostenible, según un informe de la UNESCO. https://es.unesco.org/news/investigacion-es-clave-conseguir-objetivos-del-desarrollo-sostenible-segun-informe-unesco

UNESCO (2021). UNESCO Science Report: La carrera contrarreloj por un desarrollo más inteligente. https://www.unesco.org/reports/science/2021/en

Universidad Especializada de las Américas [UDELAS] (2020). Plan Estratégico 2019-2023. Panamá: UDELAS.

Published

2024-01-01

How to Cite

Guerra, I., & Díaz, S. (2024). Autonomous learning and attitude towards scientific research in UDELAS Chiriqui students. REDES, 1(16), 188–207. Retrieved from https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/redes16-12

Most read articles by the same author(s)