Learning the english language: ICT Resources web 2.0 tools in students at the Specialized University of the Americas (UDELAS)

Authors

  • Harminder Kaur Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano
  • Gregorio Urriola Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano
  • Ana M. Moreno Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano
  • Cristina Vargas Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Biociencias y Salud Pública Panamá

Keywords:

english language learning, Web 2.0 tools, perception, ICT resources, , social networks and media, ICT

Abstract

The growing integration of information and communication technologies (ICT) in education implies investigating how and under what circumstances these tools support students learning a second language (López et al., 2018). Knowing about ICT resources that students frequently use in such learning is necessary. Thus, this study aimed to analyze ICT resources used in learning the English language in students at UDELAS, in the four faculties and the Panama headquarters. The study was carried out with a quantitative, non-experimental, and descriptive approach. The survey was applied to 718 students (out of 2645 students enrolled in English subjects in the second semester of 2020). Some relevant results were that 56% of the participants believe that Web 2.0 tools are appropriate for learning English, and 62% consider these resources necessary for learning this language. However, 38% to 40% of the participants answered, "I don't know," indicating a relatively emerging use of these tools. Among the social networks most used in the classes, two media resources showed a clear predominance: YouTube, 66%, and Facebook, 18%. Regarding media resources for managing videos and photos, the three main ones were: WhatsApp (61%), Instagram (52%), and Pinterest (30%). Regarding news media in English, 65% chose the option of "none." However, 18% watch news from CNN and 14% from the BBC. From the participants' perception, digital media help them improve essential aspects such as expanding vocabulary, interacting in conversations or chat, and even improving their writing and grammar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántar, María & Alcántar, Carranza & Claudia, & Islas Torres, Claudia & Mónica, & Gómez, Lizbeth. (2018). Percepción de los estudiantes respecto del uso de las TIC y el aprendizaje del idioma inglés. 50-63. 10.18381/Ap. v10n2.1391.

Castro, A. (2019) Uso de las TIC en el aprendizaje del inglés de estudiantes del grado 4° del colegio de la universidad pontificia bolivariana [Título profesional, UNIVERSIDAD PONTIFICIA BOLIVARIANA]. Repositorio Académico de la UNIVERSIDAD PONTIFICIA BOLIVARIANA. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/4927/Uso%20tic%20aprendizaje%20ingl%c3%a9s%20estudiantes%20grado%204%c2%b0.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Corrales, Kathleen. (2011). Construyendo un segundo idioma. El constructivismo y la enseñanza del L2. Zona próxima: revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, ISSN 1657-2416, N.º. 10, 2009, pags. 156-167.

Educación 2030. Declaración de Incheón y Marco de acción de la UNESCO, junto con UNICEF, el Banco Mundial, el UNFPA, el PNUD, ONU Mujeres y el ACNUR, 2015, mimeo.

Fundación Telefónica. (2018). Estudio sobre la inclusión de las TIC en los centros educativos de Aulas Fundación Telefónica. Madrid: OEI.

García-Galera, M. C., del-Hoyo-Hurtado, M., & Fernández-Muñoz, C. (2014). Engaged youth in Internet. The role of social networks in social active participation. Comunicar, 22(43), 35–43. https://doi.org/10.3916/c43-2014-03

Las TIC en la educación. (2021, June 1). UNESCO. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion

Mazarío I. y Mazarío A. (2003) Monografía. El constructivismo. Paradigma de la escuela contemporánea Columbia. Editorial Mc Graw Hill. Editores. S.A.

Morales Capilla, M., Trujillo Torres, J. M., & Raso Sánchez, F. (2014). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 46, 103–117. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.07

O'Donoghue, Jennifer. (2015). El derecho de aprender con y en inglés. Mexicanos Primero. Solo la educación de calidad cambia México. Recuperado de http://www.mexicanosprimero.org/index.php/educacion-en-mexico/nuestra-opinion/item/el-derecho-a-aprender-con-y-en-ingles.

Sánchez-Antolín, Pablo. (2016). Nuevos retos en tecnología educativa. MULTIárea. Revista de didáctica. 183. 10.18239/mard. v0i7.924.

Tena Cortés, Hernán Augusto. (2017). Las TIC como herramientas de apoyo para la motivación del aprendizaje de inglés como lengua extranjera. Pereira: Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. Recuperado de http://repository.unad.edu.co/handle/10596/12300.

Vallejos Mamani, E. B. (2011). El impacto de la implementación de las TIC en la Evaluación del Desempeño Laboral del docente universitario: Estudio de casos del uso de PAIDEIA por los docentes de la FGAD-PUCP. Lima

Published

2024-01-01

How to Cite

Kaur, H., Urriola , G., M. Moreno, A., & Vargas, C. (2024). Learning the english language: ICT Resources web 2.0 tools in students at the Specialized University of the Americas (UDELAS). REDES, 1(16), 252–276. Retrieved from https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/redes16-15