Autonomous learning and technological competencies in students of the University Extension UDELAS-Veraguas

Authors

  • Magaly Inés Tejeira Martínez Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano, Universidad Especializada de las Américas (UDELAS), Extensión Veraguas Ciudad de Panamá. República de Panamá.
  • Enrique Rascón Palacio Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano, Universidad Especializada de las Américas (UDELAS), Extensión Veraguas Ciudad de Panamá. República de Panamá.

Keywords:

learning strategies, self-regulation, planning, binary logistic regression

Abstract

The objective of this research is to analyze the characteristics of autonomous learning and technological competencies in students of the UDELAS-Veraguas University Extension. Non-experimental cross-sectional design and type of research with quantitative approach of descriptive scope. The application of the questionnaire-type instrument was developed through Google Forms and a probabilistic sampling was considered with a sample of 465 cases where students from the Extension Headquarters and the Academic Programs of Carrizal, Cerro Pelado, Buenos Aires participated voluntarily and Las Palmas. One of the main results obtained when using binary logistic regression is that when it is confirmed that the observed significance value is less than the theoretical significance value α = .05, it is inferred that there are contrasts in the learning strategies, specifically in the learning strategies, self-regulation related to the autonomous learning of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador O., C. M., & Velarde P., L. (2019). Competencias para el uso de las TIC en estu-

diantes de educación superior: un estudio de caso. RIDE. Revista Iberoamericana

para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19).

Arias, M. y Saeteros, Z. (2019). Aprendizaje basado en problemas y desarrollo del

aprendizaje autónomo. (Tesis de licenciatura, Universidad de Cuenca, Ecuador).

https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/32023/1/Trabajo%20de%20titula

Fabian, J. R. O., Galindo, W. G., Huaytalla, R. P., Samaniego, E. S., & Casabona, R. C. Á.

(2021). Competencias digitales en estudiantes de educación secundaria de una

provincia del centro del Perú. Revista educación, 45(1), 1-17.

Gil, A. D. J. M. (2022). Estrategias y aprendizaje autónomo. Revista de Estilos de

Aprendizaje, 15(Especial I), 149-157.

Guzmán D., A. P., Rueda G., K., & Mendoza P., J. M. (2020). Las competencias tecnológicas

de los estudiantes, un aporte a la calidad educativa para evidenciar la competitivi-

dad en las Instituciones de Educación Superior.

Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2021). Análisis de las competen-

cias digitales en el Máster de Turismo de la Universidad de Huelva. Campus Virtuales,

(2), 141-151.

Llorente-Cejudo, R. Barragán-Sánchez, M. Puig-Gutiérrez, and R. Romero-Tena 2022).

“Social inclusion as a perspective for the validation of the DigCompEduCheck

- In’ questionnaire for teaching digital competence,” Educ Inf Technol, Sep.

https://doi.org/10.1007/s10639-022-11273-4

Medina C., D., & Nagamine M., M. M. (2019). Estrategias de aprendizaje autónomo

en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria. Propósitos y

representaciones, 7(2), 134-146.

https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.276

Pérez, E. C., & Reyes-Rodríguez, Y. (2021). Competencias Tecnológicas: Un Nuevo

Modelo Pedagógico. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(2), 76-83.

Pinos-Corone P.C., García-Herrera D.G., Erazo-Álvarez J.C. y Narváez-Zurita, C.I., (2020).

“Las TIC como mediadoras en el proceso enseñanza aprendizaje durante la

pandemia del COVID-19,” Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, vol. 5, no. 1,

pp. 121–142, Jun. 2020. Disponible en:

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610726

Sánchez, A. (2020). Aprendiendo desde la virtualidad. Competencias en contextos

educativos virtuales. Revista Educ@ción en Contexto, VII (13). 9-32.

https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/145/265

SEUDELAS (2022). Informe estadístico: primer semestre 2022, DIPLANE-UDELAS,

agosto 2022.

Vaca, G. E. N., Caballero, G. A. R., & Alzamora, R. J. R. (2023). Modelo híbrido de

formación profesional y autogestión del aprendizaje: necesidad y reto: Hybrid

model of professional training and self-management of learning: need and

challenge. Maestro y Sociedad, 20(1), 94-102.

Wilches, L. M. Q., & Payares, M. D. C. G. (2019). Diagnóstico de competencias Tecnoló-

gicas en estudiantes de preescolar. RECITIUTM, 5(2), 19-36.

Published

2025-01-01

How to Cite

Tejeira Martínez, M. I., & Rascón Palacio, E. (2025). Autonomous learning and technological competencies in students of the University Extension UDELAS-Veraguas. REDES, 1(17), 9–28. Retrieved from https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/redes17-1