Descriptive study on didactic strategies for English language teaching at the Universidad Especializada de las Américas

Authors

  • Harminder Kaur Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano, Panamá, República de Panamá
  • Sugely Serrano Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano, Panamá, República de Panamá
  • Edgardo Ábrego Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano, Panamá, República de Panamá
  • Jessica Delgado Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano, Panamá, República de Panamá
  • Katherin Rodríguez Universidad Especializada de las Américas, Facultad de Educación Social y Desarrollo Humano, Panamá, República de Panamá

Keywords:

didactic strategies, teaching english language, knowledge, process

Abstract

Studying a second language is difficult for some to learn, so the teacher must establish a relationship between didactic strategies and teaching. Didactic strategies and teaching are closely related since the teacher determines how students will acquire knowledge. The objective of this study was to describe the didactic strategies used by English teachers to teach the English language to students at the Specialized University of the Americas. For this, a non-experimental design was used, which allowed us to observe the variables in a single context. At the same time, the type of study in the initial phase is the exploratory one to identify variables. The Likert scale was used for data collection. The main results were: 81.4% of the participants have academic preparation at the Master's level, which allows them to handle the different didactic strategies properly, 41.9% of the teacher participants occasionally receive training in the management of didactic strategies, and 39.5% of the teacher participants frequently participate in training process, 41.9% frequently use collaborative learning and 40% use estimation scales for oral assessment. 39.5% frequently use checklists, 27.9% use anecdotal records, and 55.8% of the teachers participating in the study indicated that they frequently use evaluation instruments to assess written activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana, Y. (2018). Integración lingüística en la enseñanza del inglés en Colombia

mediante el aprendizaje basado en proyectos. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y

Humanidades, (5), 133-145.

Beltrán, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Boletín

Redipe, 6 (4), 91-98.

Benavides B., Jorge E. (2015). Las Pruebas Estandarizadas como Forma de Medición del

Nivel de Inglés en la Educación Colombiana. En J. Bastidas & G. Muñoz (Eds.),

Fundamentos para el desarrollo profesional de los profesores de inglés (pp. 29- 56). 2ª.

Edición. Pasto: Editorial Universitaria – Universidad de Nariño.

Blanco, M. M. (2019). La experiencia con la metodología de aprendizaje basado en

proyectos en cursos de inglés con fines específicos de la escuela de secretariado

profesional de la universidad nacional Marta Matamoros Blanco Universidad Nacional

Escuela de Secretariado Profesional Heredia. Vol. 4 Núm. 1: Revista Respaldo: Revista

Internacional en Administración de Oficinas y Educación Comercial, 1–18. Recuperado de:

https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/respaldo/article/view/12648

Chávez, M. Saltos M, Saltos, C. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del

idioma

en

la

enseñanza

superior.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6234740

Recuperado

de:

Cronquist K. y Fiszbein A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. Recuperado de:

https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-

ingl%C3%A9s-en-Am%C3%A9rica-Latina-1.pdf

Freire, M. L. L., Yumisaca, W. G. R., & Arévalo, L. E. C. (2020). El rol de la prueba de diagnóstico

en el logro de objetivos de aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico

profesional, 5 (5), 312-332.

González, H. A. R. (2015). Estrategias de enseñanza del idioma inglés utilizando la

producción

oral.

The

RITEC

http://hdl.handle.net/11285/626572

digital

repository.

Recuperado

de:

Hernández Fernández, A. (2011). La didáctica cómo disciplina pedagógica. En La didáctica de

las Ciencias (pp. 1–14). Recuperado de: http://bit.ly/2q5YLGN

Muliati, U. S., & Syam, U. (2020). Promoting Discovery Learning Method for EFL students in

reading comprehension. Exposure Journal 370, 9(2), 370-382.

Una

Pamplona J., Cuesta J., Cano V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas

básicas:

mirada

al

aprendizaje

escolar.

http://www.scielo.org.co/pdf/eleut/v21/2011-4532-eleut-21-00013.pdf

Recuperado

de:

Peralta, W. (2016). Estrategias de enseñanza aprendizaje del inglés como lengua

extranjera. Recuperado de: https://vinculando.org/educacion/estrategias-ensenanza

aprendizaje- del-ingles-lengua-extranjera.html

Ricoy y Álvarez M. (2016). La Enseñanza del Inglés en la Educación Básica de personas

jóvenes y adultas. Revista Mexicana de Investigación Educativa Consejo Mexicano de

Investigación Educativa, A.C. Distrito Federal, México, 21(núm. 69), 385–409.

https://www.redalyc.org/pdf/140/14045395003.pdf

de

Salazar, M. (2015). Rúbricas para evaluar la competencia oral en un segundo idioma: Un

estudio

caso. InterSedes, 16(34),

-39.

Recuperado

https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-24582015000200017&script=sci_arttext

de:

Salas-Alvarado, J. (2016). El aprendizaje colaborativo en la clase de inglés: El caso del curso

de Comunicación Oral I de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa

Rica. Educación [online]. 2016, vol.40, n.2, ISSN 2215-2644., 56–74.

Published

2025-01-01

How to Cite

Kaur, H., Serrano, S., Ábrego, E., Delgado, J., & Rodríguez, K. (2025). Descriptive study on didactic strategies for English language teaching at the Universidad Especializada de las Américas. REDES, 1(17), 198–226. Retrieved from https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/redes17-11