Descriptive study on didactic strategies for English language teaching at the Universidad Especializada de las Américas
Keywords:
didactic strategies, teaching english language, knowledge, processAbstract
Studying a second language is difficult for some to learn, so the teacher must establish a relationship between didactic strategies and teaching. Didactic strategies and teaching are closely related since the teacher determines how students will acquire knowledge. The objective of this study was to describe the didactic strategies used by English teachers to teach the English language to students at the Specialized University of the Americas. For this, a non-experimental design was used, which allowed us to observe the variables in a single context. At the same time, the type of study in the initial phase is the exploratory one to identify variables. The Likert scale was used for data collection. The main results were: 81.4% of the participants have academic preparation at the Master's level, which allows them to handle the different didactic strategies properly, 41.9% of the teacher participants occasionally receive training in the management of didactic strategies, and 39.5% of the teacher participants frequently participate in training process, 41.9% frequently use collaborative learning and 40% use estimation scales for oral assessment. 39.5% frequently use checklists, 27.9% use anecdotal records, and 55.8% of the teachers participating in the study indicated that they frequently use evaluation instruments to assess written activities.
Downloads
References
Aldana, Y. (2018). Integración lingüística en la enseñanza del inglés en Colombia
mediante el aprendizaje basado en proyectos. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y
Humanidades, (5), 133-145.
Beltrán, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Boletín
Redipe, 6 (4), 91-98.
Benavides B., Jorge E. (2015). Las Pruebas Estandarizadas como Forma de Medición del
Nivel de Inglés en la Educación Colombiana. En J. Bastidas & G. Muñoz (Eds.),
Fundamentos para el desarrollo profesional de los profesores de inglés (pp. 29- 56). 2ª.
Edición. Pasto: Editorial Universitaria – Universidad de Nariño.
Blanco, M. M. (2019). La experiencia con la metodología de aprendizaje basado en
proyectos en cursos de inglés con fines específicos de la escuela de secretariado
profesional de la universidad nacional Marta Matamoros Blanco Universidad Nacional
Escuela de Secretariado Profesional Heredia. Vol. 4 Núm. 1: Revista Respaldo: Revista
Internacional en Administración de Oficinas y Educación Comercial, 1–18. Recuperado de:
https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/respaldo/article/view/12648
Chávez, M. Saltos M, Saltos, C. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del
idioma
en
la
enseñanza
superior.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6234740
Recuperado
de:
Cronquist K. y Fiszbein A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. Recuperado de:
https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-
ingl%C3%A9s-en-Am%C3%A9rica-Latina-1.pdf
Freire, M. L. L., Yumisaca, W. G. R., & Arévalo, L. E. C. (2020). El rol de la prueba de diagnóstico
en el logro de objetivos de aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico
profesional, 5 (5), 312-332.
González, H. A. R. (2015). Estrategias de enseñanza del idioma inglés utilizando la
producción
oral.
The
RITEC
http://hdl.handle.net/11285/626572
digital
repository.
Recuperado
de:
Hernández Fernández, A. (2011). La didáctica cómo disciplina pedagógica. En La didáctica de
las Ciencias (pp. 1–14). Recuperado de: http://bit.ly/2q5YLGN
Muliati, U. S., & Syam, U. (2020). Promoting Discovery Learning Method for EFL students in
reading comprehension. Exposure Journal 370, 9(2), 370-382.
Una
Pamplona J., Cuesta J., Cano V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas
básicas:
mirada
al
aprendizaje
escolar.
http://www.scielo.org.co/pdf/eleut/v21/2011-4532-eleut-21-00013.pdf
Recuperado
de:
Peralta, W. (2016). Estrategias de enseñanza aprendizaje del inglés como lengua
extranjera. Recuperado de: https://vinculando.org/educacion/estrategias-ensenanza
aprendizaje- del-ingles-lengua-extranjera.html
Ricoy y Álvarez M. (2016). La Enseñanza del Inglés en la Educación Básica de personas
jóvenes y adultas. Revista Mexicana de Investigación Educativa Consejo Mexicano de
Investigación Educativa, A.C. Distrito Federal, México, 21(núm. 69), 385–409.
https://www.redalyc.org/pdf/140/14045395003.pdf
de
Salazar, M. (2015). Rúbricas para evaluar la competencia oral en un segundo idioma: Un
estudio
caso. InterSedes, 16(34),
-39.
Recuperado
https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-24582015000200017&script=sci_arttext
de:
Salas-Alvarado, J. (2016). El aprendizaje colaborativo en la clase de inglés: El caso del curso
de Comunicación Oral I de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa
Rica. Educación [online]. 2016, vol.40, n.2, ISSN 2215-2644., 56–74.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.