Methodological guide for activities related to educational tourism at the Universidad Especializada de las Américas

Authors

  • Enrique Rascón Palacio Universidad Especializada de las Américas, Extensión Universitaria de Veraguas Panamá, República de Panamá

Keywords:

requirement for methodological guide, course plan, knowledge about educational tourism

Abstract

The objective of the research is to validate a methodological guide that contributes to the performance of teaching work and benefits the students' experiential experience, in the execution of various academic activities framed in the task of educational tourism. The research is carried out with a mixed quasi-experimental pretest-posttest design with a descriptive, exploratory and explanatory type of study. Among the most notable results is that regarding the requirement of a methodological guide, from the teachers' perspective, the evaluated sample reported average values greater than the value four (Quite) in 57.1% of the items, while below of four but greater than three (Neutral), by 42.9%. Finally, through the analysis carried out between pre-test and post-test, in the case of teachers, an average of 2.93 was found for the pretest, while in the postest an average of 4.74 was observed, indicating that the result of the average after applying the day of explanation and validation of the methodological guide linked to educational tourism, and when carrying out the test analysis, a value of p<.001 is found, which reflects that the pretest – postest analysis is significant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Autoridad de Turismo de Panamá (2023). Estadísticas e información de mercado: análisis

del desempeño turístico. Reporte de enero a junio 2023. Recuperado el 18 de octubre de

, de https://www.atp.gob.pa/?page_id=347

Contreras D., J. (1994). Enseñanza, currículum y profesorado. Editorial Akal, España,

pp. 13-38.

Cunza A., C. M. (2019). Experiencia de turismo educativo y emociones percibidas en

estudiantes del quinto ciclo de la escuela profesional de contabilidad de la

Universidad Peruana Unión, Filial Juliaca–2019. Un enfoque mixto. Tesis de

maestría.

Universidad

Peruana

https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/2914

Unión,

Perú.

Díaz, M. L. (2020). Guía metodológica para la identificación y valoración de los bienes y

servicios que brinda la biodiversidad y los recursos naturales.

Escriche, M. M. (2021). Turismo educativo. Una experiencia de aprendizaje en moratalla

(región de Murcia). Journal of Tourism and Heritage Research, 4(1), 364-391.

Gobierno de la República de Panamá- Autoridad de Turismo de Panamá (2020).

Plan Maestro de Turismo Sostenible de Panamá 2020-2025.

Grosso C., A. (2021). Guía metodológica para desarrollar competencias profesionales de

turismo rural comunitario en una unidad de capacitación de profesionales en

turismo de Lima. (Tesis de maestría). Universidad San Ignacio De Loyola, Perú.

https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/f4fbc74b-2170-208-b601

a211a6f3bb4/content

Juárez-H., García-P., Rodríguez-H. y Velázquez-C. (2018). Estrategias de recuperación y

rendimiento académico en estudiantes de educación superior del Valle de México.

Revista de Educación y Desarrollo, 47.

León, R. A. H., & González, S. C. (2020). El proceso de investigación científica.

Editorial Universitaria (Cuba).

Heredia A. F., Geagea, E., y Valderrama, F. (2012). Riesgos biológicos y bioseguridad.

da. Edición, ECOE Ediciones, Colombia.

Organización Mundial del Turismo (2021). Definiciones operativas utilizadas en la cadena

de valor del turismo. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420858

Parihuamán F., A. A. (2021). Evaluación de los impactos del turismo educativo en los

Pantanos de Villa y propuesta para mejorar sus efectos en favor del Área Natural

Protegida.

Tesis

de licenciatura. Universidad Científica del Sur, Perú.

https://repositorio.cientifica.edu.pe/handle/20.500.12805/1716

Peralta-Jaén, A. H., Bautista-Vallejo, J. M., Hernández-Carrera, R. M., & Vieira-Fernández, I.

(2020). Aprendizaje y evaluación por competencias. Una experiencia de innovación

en la formación del profesorado de Educación Primaria. Cuaderno de Pedagogía

Universitaria, 17(34), 83-98.

Rey, G. (2020). Guía metodológica sobre el proyecto de intervención social.

Somano, A. K., & León, A. M. (2020). Métodos teóricos de investigación: análisis-síntesis,

inducción-deducción, abstracto-concreto e histórico-

lógico. Universidad de

Matanzas.

Universidad Politécnica de Valencia (2011). Guía metodológica para el desarrollo,

mantenimiento e integración de aplicaciones del ASIC-A de la UPV.

Recuperado

de

https://www.upv.es/entidades/ASIC/catalogo/metodologia_asic.pdf

Vásquez, L. F., García, M. L., & Carvajal, M. J. (2020). Propuesta de turismo

educativo

con énfasis experiencial: Ruta Académica de la Esmeralda en Muzo, Boyacá. Tesis

doctoral.

Universidad

del

https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/30920

Published

2025-01-01

How to Cite

Rascón Palacio, E. (2025). Methodological guide for activities related to educational tourism at the Universidad Especializada de las Américas. REDES, 1(17), 120–137. Retrieved from https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/redes17-7