Methodological guide for activities related to educational tourism at the Universidad Especializada de las Américas
Keywords:
requirement for methodological guide, course plan, knowledge about educational tourismAbstract
The objective of the research is to validate a methodological guide that contributes to the performance of teaching work and benefits the students' experiential experience, in the execution of various academic activities framed in the task of educational tourism. The research is carried out with a mixed quasi-experimental pretest-posttest design with a descriptive, exploratory and explanatory type of study. Among the most notable results is that regarding the requirement of a methodological guide, from the teachers' perspective, the evaluated sample reported average values greater than the value four (Quite) in 57.1% of the items, while below of four but greater than three (Neutral), by 42.9%. Finally, through the analysis carried out between pre-test and post-test, in the case of teachers, an average of 2.93 was found for the pretest, while in the postest an average of 4.74 was observed, indicating that the result of the average after applying the day of explanation and validation of the methodological guide linked to educational tourism, and when carrying out the test analysis, a value of p<.001 is found, which reflects that the pretest – postest analysis is significant.
Downloads
References
Autoridad de Turismo de Panamá (2023). Estadísticas e información de mercado: análisis
del desempeño turístico. Reporte de enero a junio 2023. Recuperado el 18 de octubre de
, de https://www.atp.gob.pa/?page_id=347
Contreras D., J. (1994). Enseñanza, currículum y profesorado. Editorial Akal, España,
pp. 13-38.
Cunza A., C. M. (2019). Experiencia de turismo educativo y emociones percibidas en
estudiantes del quinto ciclo de la escuela profesional de contabilidad de la
Universidad Peruana Unión, Filial Juliaca–2019. Un enfoque mixto. Tesis de
maestría.
Universidad
Peruana
https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/2914
Unión,
Perú.
Díaz, M. L. (2020). Guía metodológica para la identificación y valoración de los bienes y
servicios que brinda la biodiversidad y los recursos naturales.
Escriche, M. M. (2021). Turismo educativo. Una experiencia de aprendizaje en moratalla
(región de Murcia). Journal of Tourism and Heritage Research, 4(1), 364-391.
Gobierno de la República de Panamá- Autoridad de Turismo de Panamá (2020).
Plan Maestro de Turismo Sostenible de Panamá 2020-2025.
Grosso C., A. (2021). Guía metodológica para desarrollar competencias profesionales de
turismo rural comunitario en una unidad de capacitación de profesionales en
turismo de Lima. (Tesis de maestría). Universidad San Ignacio De Loyola, Perú.
https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/f4fbc74b-2170-208-b601
a211a6f3bb4/content
Juárez-H., García-P., Rodríguez-H. y Velázquez-C. (2018). Estrategias de recuperación y
rendimiento académico en estudiantes de educación superior del Valle de México.
Revista de Educación y Desarrollo, 47.
León, R. A. H., & González, S. C. (2020). El proceso de investigación científica.
Editorial Universitaria (Cuba).
Heredia A. F., Geagea, E., y Valderrama, F. (2012). Riesgos biológicos y bioseguridad.
da. Edición, ECOE Ediciones, Colombia.
Organización Mundial del Turismo (2021). Definiciones operativas utilizadas en la cadena
de valor del turismo. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420858
Parihuamán F., A. A. (2021). Evaluación de los impactos del turismo educativo en los
Pantanos de Villa y propuesta para mejorar sus efectos en favor del Área Natural
Protegida.
Tesis
de licenciatura. Universidad Científica del Sur, Perú.
https://repositorio.cientifica.edu.pe/handle/20.500.12805/1716
Peralta-Jaén, A. H., Bautista-Vallejo, J. M., Hernández-Carrera, R. M., & Vieira-Fernández, I.
(2020). Aprendizaje y evaluación por competencias. Una experiencia de innovación
en la formación del profesorado de Educación Primaria. Cuaderno de Pedagogía
Universitaria, 17(34), 83-98.
Rey, G. (2020). Guía metodológica sobre el proyecto de intervención social.
Somano, A. K., & León, A. M. (2020). Métodos teóricos de investigación: análisis-síntesis,
inducción-deducción, abstracto-concreto e histórico-
lógico. Universidad de
Matanzas.
Universidad Politécnica de Valencia (2011). Guía metodológica para el desarrollo,
mantenimiento e integración de aplicaciones del ASIC-A de la UPV.
Recuperado
de
https://www.upv.es/entidades/ASIC/catalogo/metodologia_asic.pdf
Vásquez, L. F., García, M. L., & Carvajal, M. J. (2020). Propuesta de turismo
educativo
con énfasis experiencial: Ruta Académica de la Esmeralda en Muzo, Boyacá. Tesis
doctoral.
Universidad
del
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.